2 урок (8)


Тема. Періодичний закон й Періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва.
Мета: розглянути структуру Періодичної системи, сформувати поняття про періоди і групи; систематизувати зняння учнів про періодичність змін властивостей хімічних елементів в Періодичній системі; сформувати вміння використовувати періодичну систему для пошуку інформації про хімічні елементи та їх властивості; виховувати точність, увагу, інтерес на уроці.


Хід уроку

І. Формування робочого настрою
Доброго дня!
Сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.

ІІ. Формування позитивного ставлення до теми, що вивчається
Оголошення теми, мети уроку 

Епіграф уроку 

Природа має лише один секрет:
чи тут, чи там, у космосу глибинах.
Все: від малих піщинок до планет –
із елементів складене єдиних.
С. Щипачов
“Читаючи Менделєєва”

Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя світобудови. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш Всесвіт.
На сьогоднішньому уроці ми здійснимо подорож у царство хімії 

ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. ”Хімічний крос” з основних понять попереднього уроку
* Класифікація елементів.
* Природні групи елементів.
* Лужні метали.
* Галогени.
* Інертні елементи.
* Лужноземельні метали.

IV. Мотивація навчальної діяльності
Чому виникла необхідність створити більш досконалу класифікацію елементів?

V. Вивчення нового матеріалу
1. Довгоперіодичний і короткоперіодичний варіанти Періодичної системи.
Коротка біографія Менделєєва 

А зараз ми поринемо у ті часи, де відбувалося відкриття Періодичної системи та Періодичного закону Д. І. Менделєєва 
Бесіда.
Що ж виявив Менделєєв аналізуючи послідовність елементів? (Що залежність властивостей елементів і їхніх сполук від атомної маси є періодичною).
Коли був сформульований Періодичн6ий закон? (1 березня 1869 року).
Сформулюйте Періодичний закон (Властивості елементів, а також утворених ними простих і складних речовин перебувають у періодичній залежності від відносних атомних мас елементів).
Що побудував Менделєєв базуюбчись на Періодичному законі? (Таблицю хімічних елементів).
Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства хімічних елементів утворили вертикальні стовпчики, то одержимо довгу форму ПС. Існує ще коротка форма ПС. У ній великі періоди розбиті на два ряди, у кожному з яких вища валентність послідовно зростає від І до VIII. Усього відомо сім періодів: три малі і чотири великі. Останній, сьомий період, не завершений – до сьогодні відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожен хімічний елемент має в таблиці своє місце і свій порядковий номер.
Скільки хімічних елементів відомо? (На сьогоднішній день відомо 118 хімічних елементів)

2. Періоди.
Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів. Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з двох рядів хімічних елементів (7 періодів).


3. Головні та побічні підгрупи.
Група – вертикальний ряд хімічних елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп).
Розрізняють головну (складається з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з елементів лише великих періодів).

4. Властивості елементів у підгрупах.
Робота з таблицею.
Закономірність зміни властивостей хімічних елементів 

Властивості
Закономірності зміни у головних підгрупах
Закономірності зміни у періодах
Металічні
Посилюються ↓
Посилюються ←
Неметалічні
Посилюються ↑
Посилюються →
Вища валентність за Оксигеном
Постійна
Збільшується →
Валентність у летких сполук Гідрогену
Постійна
Збільшується ←

Розглядаються зміни властивостей елементів другого періоду.

А тепер ми з’ясуємо як саме пов’язані назви елементів з характерними лініями в спектрах їхніх атомів.

5. Значення Періодичної системи та Періодичного закону 
Назвіть явища природи, які періодично повторюються (пори року, час доби, робота серця).
Висновок.
Тепер ми можемо з упевненістю сказати, що Періодична повторюваність характерна не тільки для хімічних елементів, а й для природи взагалі. Це один із основних законів природи.

VI. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда.
Для яких хімічних елементів найбільш характерні а) металічні; б) неметалічні властивості? Наведіть приклади.
Назвіть елементи І групи ПС. Які зних належать до головної, а які – до побічної підгрупи?
Як змінюватиметься характер оксидів та гідратів оксидів даних хімічних елементі зліва направо?


Завдання.
Який хімічний елемент Періодичної системи найлегший? Наведіть формули найлегшого оксиду, найлегшої кислоти, найлегшої основи, найлегшої солі. (Н2О, НF, LiOH, LiF).
Знайдіть у Періодичній системі елементи №11 та № 15. Запишіть формули їхніх оксидів  і гідроксидів. Як змінюються властивості цих елементів?
Завдання на картках додаткові.
У ряду елементів Si – Ge – Sn – Pb неметалічні властивості  закономірно: а) посилюються; б) послаблюються; в) не змінюються.
Вкажіть загальну формулу  вищого оксиду хімічного елемента з порядковим номером 17.

“Хімічний крос”

Якому металу можна докоряти за провину - знищення цілого племені? (Золото).
Який метал має бактерицидні властивості? (Срібло).
Який елемент у таблиці названий жовчю бога вулкана? (Сульфур).
Слово срібло, а мовчання -... (Золото).
Який елемент входить до складу гемоглобіну? (Ферум).
Який елемент використовується у літакобудуванні і в обгортці шоколаду (Алюміній).
А зараз ми послухаємо цікаві розповіді про відкриття деяких хімічних елементів.
1. Які хімічні елементи названі на честь вчених? (Кюрій, Менделєєвій, Нобелій, Фермій, Борій, Резерфордій, Ейнштейній).
2. Які хімічні елементи названі на честь планет? (Нептуній, Уран, Плутоній).
3. Які хімічні елементи названі на честь країн та континентів? (Полонй Польща, Америцій, Францій, Європій).
4. Перелічіть метали, що входять до складу організму людини.
 5. Хто допоміг відкрити йод?
6. Які метали називають металлами хірургів? (Ніобій і Тантал).
7. Що ви знаєте про історію відкриття олова?


“Лінгвістична розминка”
Назвіть елементи, що починаються на букву “а”.
2. Із букв б, л, м, р, о, х складіть назви елементів-галогенів (Хлор, Бром).
3. Зі складів –дні-,   -ра-, -маг-, -літ-, -ній-, -ні- складіть назви елементів-металів (Літій, Радій, Магній).
4. Скласти назви елементів з букв слова: Платина і Криптон.
5. Складіть назви елементів із букв слова Протактиній.

Хвилинка здоров’я 
Розповідь мікроелементний склад яблука.

“Практичні задачі”
На демонстраційному столі: гідрокарбонат натрію, сульфат міді, сульфатна кислота.
Алхімік, зайнятий пошуками філософського каменю, за десятки років роботи встиг отримати багато нових хімічних речовин, але через неуважність переплутав всі свої записи і не знає тепер, якій речовині відповідає її ж  формула. Розшифруйте записи алхіміка.

Запис 1. Біла порошкоподібна речовина, розчинна у воді. Використовується в кулінарії, при високій кислотності шлунку, застуді для полоскання горла. Її молекула складається з одного атома Натрію, одного атома Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів Оксигену. Яка це формула? В якій групі знаходиться метал, що входить в її склад?

Запис 2. Кристалічна речовина блакитного кольору, добре розчинна у воді, використовується в с/г для боротьби зі шкідниками рослин. Його молекула складається з одного атома Купруму, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.Що це за речовина? В якому періоді знаходиться метал, що входить в склад формули речовини?

Запис 3. Безбарвна речовина, добре розчинна у воді. Змінює забарвлення індикатора на червоний, складається з двох атомів Гідрогену, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену. Яка це речовина? Яка най вища валентність середнього елемента в формулі?

VІI. Домашнє завдання 

§  7,8 – вивчити, впр.8 стор.47, скласти кросворд.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія. Яка мета нашого уроку?

Чи досягли ми поставленої мети?
Якщо ваша відповідь так, то підніміть зелене “яблуко”, а якщо ні, то – червоне.
Отже, ”зелений” – колір надії, надії на те, що знання, отримані сьогодні на уроці, стануть у пригоді вам у майбутньому.

Позитив – подякуйте собі за плідну працю 




Популярні дописи з цього блогу

Методичні рекомендації щодо викладання предмета „ХІМІЯ” у 2023/2024 навчальному році

Як перетворити учнів на дослідників? Чотири ідеї для природничих дисциплін

Цікаві факти про хімію